I – MÍSTICA I ESPIRITUALITAT
TOM 1
Mística, plenitud de Vida
índex
Editorial de l’autor
Abreviatures
Introducció
Primera part
la nova innocència
llampecs
Llampecs blancs
Llampecs vermells
Llampecs blaus
I la nova innocència
II l’esperit contemplatiu: un desafiament
a la modernitat
1 El cel a les altures (l’aquí oposat a l’enllà)
2 La història al davant nostre (l’ara contraposat al després)
3 El deure del treball (l’acte oposat al producte)
4 El poder de les grans coses (la intimitat contraposada a l’exterioritat)
5 L’afany de reeixir (l’acontentament oposat al triomf)
III L’ESGUARD INNOCENT
1 Contemplar
2 Estimar
3 Realitat
IV acció i contemplació com a categories
de comprensió religiosa
1 La primacia de l’acció
L’actitud activa i la història recent
Límits de l’actitud activa
Aspectes del caràcter actiu
2 La primacia de la contemplació
L’actitud contemplativa
La naturalesa del karman
La identitat de Jesús
3 Comprensió religiosa
Categories necessàries però insuficients
Mètodes complementaris
Un procés en curs
Segona part
contemplació
I meditació sense objecte
II l’origen: el silenci
1 La paraula del silenci
2 El silenci de la paraula
3 El silenci no parla
4 El misteri de l’inexpressable
5 Percebre la veu del silenci
6 La impotència del silenci
7 La paraula que escolta
8 L’home que escolta
9 L’encarnació de la paraula
10 La paraula com a sagrament
11 El poder del silenci
12 La paraula (del silenci) com a praxi
III tres exemples de santedat: Clara,
Joan de la creu i Teresa d’àvila
1 Contemplar en les naus del món
2 Alguns aspectes de l’espiritualitat de Joan de la Creu
i de Teresa d’Àvila
¿Què és la santedat?
Joan de la Creu i Teresa d’Àvila
a L’exemple de les seves vides
b La doctrina mística
c La santedat dels dos sants carmelitans
Tercera part
l’experiència mística
Secció primera
l’experiència de la vida. la mística
pròleg
I l’experiència humana integral
1 El títol
2 L’ambivalència de la paraula
3 El lloc de la mística
4 La paraula mística
5 Els diversos llenguatges
6 L’antropologia subjacent
7 El pelegrinatge místic
II navasutrani
1 La mística és l’experiència integral de la realitat
2 L’experiència és el toc conscient de la realitat
3 La realitat no és subjectiva ni objectiva: és el nostre mythos
4 El mythos és l’horitzó últim de la presència, el primer graó
de la consciència
5 La consciència és consciència d’ens, de si mateixa, d’abstraccions
o pura consciència
6 La pura consciència és l’experiència d’una presència plena d’amor
7 El que anomenem experiència és el resultat de múltiples factors
Experiència
Llenguatge
Memòria Interpretació
Recepció Actualització
8 Som conscients d’una triple experiència: sensible, intel·ligible
i espiritual
9 L’experiència mística està en relació directa amb la totalitat
de la condició humana
III els llenguatges místics
1 El llenguatge simbòlic
2 Les invariants lingüístiques
Inefabilitat
Amor
Coneixement
3 El llenguatge hindú
Samsara
Moksa
Karman
4 El llenguatge buddhista
Duhkha
Atthangikamagga
Nibbana
5 El llenguatge secular
La situació humana
El desconegut
La felicitat
6 El llenguatge cristià
Encarnació
Creu
Resurrecció
7 El metallenguatge místic
Christus totus
La meva pregària
Secció segona
l’experiència suprema
les vies d’orient i occident
1 El problema de l’experiència
Prolegomena
L’empíric, l’experiment i l’experiència
El mite
2 La recerca de l’experiència suprema
L’experiència, la seva expressió i interpretació
La pèrdua del subjecte
L’experiència suprema
3 Les vies d’Orient i Occident
Els valors orientals i occidentals
Quatre arquetips de la realitat humana
a Transcendència transcendent
b Transcendència immanent
c Immanència transcendent
d Immanència immanent
L’Esperit
pregària: ¿a qui?
Glossari
Procedència dels textos
Índex onomàstic
procedència dels textos
ELS TEXTOS que integren aquest volum de l’OPERA OMNIA RAIMON PANIKKAR procedeixen d’edicions diverses en llengües també diverses. Tots han estat confrontats amb el volum corresponent de l’edició italiana de l’OPERA OMNIA (Raimon PANIKKAR, Mistica, pienezza di Vita, a cura de Milena Carrara Pavan, Jaca Book, Milano, 2008) i amb les edicions esmentades a continuació:
«Introducció»: De la mística. Experiencia plena de la Vida, Herder, Barcelona, 2008, p. 25-34; Mistica, pienezza di Vita, p. 1-9. Traducció de Jordi Pigem i Maria Verdaguer.
«La nova innocència»: La nova innocència, Proa, Barcelona, 1998, p. 19, 29-38, 139-150, 300-313, 39-50, 60-77, 152-156 i 403-428; Mistica, pienezza di Vita, p. 17-91. (Agraïm al Grup 62 les facilitats concedides per a la reproducció d’aquests textos.)
«Meditació sense objecte»: «“Gedankenfreie”. Meditation oder seinserfüllte Gelassenheit?», dins H. M. ENOMIYA-LASALLE, Munen Muso. Ungegenständliche Meditation, a cura de G. Stachel, Matthias-Grünewald, Mainz, 1978, p. 309-316; Mistica, pienezza di Vita, p. 95-101. Traducció de Jaume Angelats.
«L’Origen: el silenci»: «L’Origine: il silenzio», dins La dimora de la sagezza, Mondadori, Milano, 2005, p. 97-123; Mistica, pienezza di Vita, p. 102-122. Traducció de Jaume Angelats.
«Contemplar en les naus del món»: «Contemplare nelle navate del mondo», dins L’utopia di Francesco si è fatta… Chiara, Cittadella, Assisi, 1994, p. 102-110; Mistica, pienezza di Vita, p. 123-128. Traducció de Jaume Angelats.
«Tres exemples de santedat: Clara, Joan de la Creu i Teresa d’Àvila»: «Some Aspects of the Spirituality of St. John of the Cross and of Saint Teresa», The Living Word, vol. LXXVI, núm. 6 (1970), p. 258-268; Mistica, pienezza di Vita, p. 129-137. Traducció de Jaume Angelats.
«L’experiència de la Vida. La mística»: De la mística, p. 7, 13, 21-267, 277; Mistica, pienezza di Vita, p. 141-317. Traducció de Maria Verdaguer.
«La meva pregària»: La nova innocència, p. 469-471; De la mística, p. 269-274; Mistica, pienezza di Vita, p. 318-322. Traducció de Jordi Pigem.
«L’experiència suprema: Les vies d’Orient i Occident»: Myth, Faith and Hermeneutics, Paulist, New York, 1979, p. 292-317; Mito, fe y hermenéutica, Herder, Barcelona, 2007, p. 309-332; Mistica, pienezza di Vita, p. 323-347. Traducció de Tina Vallès.
«Pregària: ¿A Qui?»: Mistica, pienezza di Vita, p. 349-352. Traducció de Jordi Pigem.